روغن کنجد به روش پرس سرد چیست و چه تفاوتی با ارده دارد؟

ارسال شده در: کنجد و روغن کنجد | ۱۰

روغن کنجد به روش پرس سرد چیست و چه تفاوتی با ارده دارد؟

شاید شما هم دوست داشته باشید بدانید پرس سرد چه روشی است و تفاوت آن با روش ارده چیست؟

در ابتدا روش ارده را توضیح داده و سپس به تفاوت های آن با پرس سرد می پردازیم.

در روش ارده ابتدا باید دانه ها در آب به خوبی خیس بخورند تا حسابی نرم شوند، سپس در دمای بالای ۳۰۰ درجه سانتی گراد تفت داده می شود. در مرحله ی بعدی کنجدها آسیاب می شوند، این پروسه ی تولید ارده بود که برای تکمیل آن لازم است ارده مدتی بماند تا روغن پس دهد که این روغن جمع آوری شده و تحت عنوان ارده کنجد عرضه می شود. لازم به ذکر است روغن ارده به هیچ عنوان برای سرخ کردن مناسب نیست ولی سایر مصارف آن مزایای بسیار زیادی دارد.

روغن کنجد به روش پرس سرد همانطور که از اسم آن پیداست با ایجاد فشار به دانه ها توسط دستگاه های روغن کنجد گیری به دست می آید. هیچ حرارت و دمای بالا و هیچگونه فرایند شیمیایی انجام نمی پذیرد و دانه ها تنها بر اثر له شدن روغن به دست می دهند. تمام خواص کنجد بدون هیچگونه تغییری در روغن کنجد وجود دارد. این روغن برای تمامی مصارف مناسب بوده و خواص بسیار زیادی  دارد.

10 پاسخ

  1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

  2. سلام.وبسایت جامعی دارید.واقعا ممنونم

  3. مختصر و مفید

  4. ولی من جایی شنیدم که روغن کنجد کلد پرس خوراکی نیست

    • با عرض سلام و آرزوی سعادتمندی شما
      چنانچه دانه های روغنی،ارگانیک و طبیعی باشند،روغن کلد پرسِ(cold press) این دانه ها را تنها می توان به صورت خام مصرف نمود. به طور مثال همراه سالاد و غذا.
      روغن کلیه ی دانه های روغنی مانند زیتون و کنجد و… قبل از تصفیه ، دارای ساپونین است.
      ساپونین یک ماده ی گلیکوزیدی است که از گیاهان مختلف بدست آمده و در اثر حرکت دادن آن با آب،کف تولید می کند. به طور مثال ماده ی صابونی که برای ساخت صابون زیتون از آن استفاده می شود، در اصل ساپونینی هست که از تصفیه ی روغن زیتون گرفته می شود.
      لذا سرخ کردن مواد غذایی با روغن تصفیه نشده،بدلیل وجود این ماده ی صابونی درآن، بسیار مضر است و به سلامتی بدن آسیب می رساند.وممکن است باعث مبتلا شدن مصرف کننده به سرطان معده گردد.
      لازم به ذکر است که در روش کلد پرس یا همان پرس سرد، با استفاده از پرس کردن و وارد کردن فشار به دانه های روغنی (بدون حرارت و گرما) روغن بدست می آید، که استخراج این روغن صرفا یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فرآوری یا افزودنی به دانه های روغنی اعمال نمی شود.

  5. سلام و تشکر فراوان
    در زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایتا هستید
    خسته نباشید

  6. They are really convincing and can certainly work.

    Thank you for the post.

  7. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل داشت.ممنون

  8. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

ارسال پاسخ