خطر ناباروری در روغن‌ کنجد های تصفیه نشده و غیر استاندارد!

ارسال شده در: پزشکی, کنجد و روغن کنجد | ۰

خطر ناباروری در روغن‌هایی که در عطارى‌ها و در حضور مردم گرفته مى‌شوند!

 

مرجع ملى ایمنى زیستى با اشاره به برخى عوامل تاثیرگذار در کاهش بارورى گفت: روغن‌هایی که در عطاری ها در حضور مردم گرفته مى‌شوند، خطر نابارورى به دنبال دارند.
به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ایران به نقل از آفتاب بهزاد قره یاضی رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی و مرجع ملى ایمنى زیستى؛ با بیان اینکه تغذیه و عوامل محیطی روی تولید مثل و باروری تاثیر گذار هستند، اظهار داشت: سموم شیمیایی اگر در مواد غذایی و محیط به مقدار زیاد وجود داشته باشند، ممکن است بر تولید مثل و باروری تاثیر سوء بگذارند.
قره‌یاضی بیان کرد: در حوزه غذا باید مراقب باشیم تا آفلاتوکسین‌ها (سمومی که قارچ‌ها بر روی خوراک دام ومواد غذایى تولید می‌کنند) از زنجیره غذایی حذف شده و از مصرف محصولات طبیعی که مورد تغذیه آفت قرار گرفته و محصولات قارچ زده و کپک زده به دلیل بروز نابارورى اجتناب کنیم.
وی با اشاره به رونق شغل«روغن‌کشی در حضور مشتری» در عطاری‌ها که مصرف آنها خطر ناباروری را به دنبال دارد، عنوان کرد: روغن‌های غیر استانداری که در عطا‌ری‌ها و فروشگاه‌های عرضه می‌شوند به هیچ عنوان استاندارد نداشته و تحت نظارت سازمان غذا و دارو عرضه نمی‌شوند.
مرجع ملى ایمنى زیستى کشور افزود: این روغن‌ها که اغلب کنجد و زیتون بوده و جلوی چشم مشتری گرفته شده، دارای قارچ‌های متعددی بوده که تولیده کننده آفلاتوکسین می‌باشد و این سم آفلا توکسین بر دستگاه تولید مثل تاثیر سوء گذاشته و منجر به ناباروری مى شوند.
قره‌یاضی عنوان کرد: باید با فوزاریم در محصولات گندم که عواملی مضر مانند زیرالنون (ZON) و داکسی نیوالنول (DON) تولید مى کنند، مبارزه کنیم، زیرا این دو عامل بر تولید مثل تاثیر سوء مى گذارند.
وی با اشاره به فست‌فود‌ها و تاثیر آن بر کاهش باروری عنوان کرد: در سیب‌زمینی‌های سرخ شده فست فود‌ها آکریل آمید تولید شده و عامل نابارورى مى‌شوند که این سم ناشی از مصرف روغن‌های چندباره و غیر سرخ‌کردنی است به همین دلیل برای سرخ کردن، روغن باید حتما مخصوص سرخ کردن باشد و نباید روغن‌ها را بار‌ها مورد استفاده قرار داد.
دبیر پانل “عوامل محیطی محیط زیست و مواجه شغلی” در سومین کنگره بین المللى محیط زیست افزود: ما در یک پانل تخصصى بر روى تغذیه، کشاورزى، محیط زیست و عوامل شغلى که بر روى بارورى و تولیدمثل تأثیر گذارند به بحث و بررسى مى پردازیم.

ارسال پاسخ